آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

علائم دندان در آوردن نوزاد و راهکار آرامش نوزاد در این دوران

نوشته شده در تاریخ5 ماه پیش

در حدود 4 الی 7 ماهگی نوزاد پس از مدتی بی قراری کودک موقع سرلاک دادن شاید با صدای برخورد قاشق به چیزی در دهان نوزاد مواجه شین نگران نباشین این همون دندانهای مرواریدی نازه  و نشانه بزرگ شدن و اتفاقی بزرگ در زندگی نوزاده .

علائم دندان در آوردن نوزاد و راهکار آرامش نوزاد در این دوران

در حدود 4 الی 7 ماهگی نوزاد پس از مدتی بی قراری کودک موقع سرلاک دادن شاید با صدای برخورد قاشق به چیزی در دهان نوزاد مواجه شین نگران نباشین این همون دندانهای مرواریدی نازه که کوچولوی شما برای در آوردنش به احتمال زیاد خیلی اذیت شده و نشانه بزرگ شدن و اتفاقی بزرگ در زندگی نوزاده .

دندانهای شیری برای فرآیند رویش باید لثه را بشکافند که باعث رنجش و ناراحتی در نوزاد میشه و علائمی که برای دندان در آوردن در بچه‌ها دیده می‌شود در بچه‌های مختلف متفاوت  است . معمولا تا زمانی‌ که سر دندان‌ها از لثه بیرون بزند این رنجشها ادامه دارن و اگر شما والدین عزیز اطلاعات بیشتری در زمینه دوران دندان درآوردن نوزاد داشته باشید بهتر میتوانید به آرامش و راحت سپری کردن این دوران به کودک خود کمک کرده و لبخند را بر روی چهره او بنشانید .

فرآیند دندان در آوردن نوزاد چه زمانی است ؟

شاید جالب باشه که بدونید هنگامی که نوزاد داخل رحم مادر است ، دندان‌های او شروع به رشد می‌کنند و حتی در موارد بسیار نادر ممکنه نوزاد با دندان شیری متولد گردد و یا در چند هفته اول پس از تولد دندان درآورد یا اینکه زمان دندان در آوردن او با تاخیر در زمان 12 تا 14 ماهگی صورت پذیرد . اگر زمان دندان در آوردن کودک دیر شد ، نگران نشوید زیرا هر کودک شرایط جسمی و رشد متفاوت دارد و فاکتور‌های ژنتیکی در دندان درآوردن بچه‌ها تاثیر گذارند .

با توجه به سرعت رشد کودک ، زمان رویش دندانهایش هم متفاوته و اگر نوزاد شما رشد سریعی دارد ، ممکن است اولین دندان او که معمولاً یکی از دندان‌های میانی پایین است از سه ماهگی ببینید و اگر رشد آهسته‌ تری دارد ، اولین دندانش را تا پس از 14 ماهگی در نیاورد ولی اگر پس از 18 ماهگی نوزاد شما هنوز دندان در نیاورده حتما به یک پزشک متخصص دهان و دندان مراجعه نمایید تا شما را راهنمایی نماید .

بیشتر کودکان ابتدا دو دندان میانی فک پایین و بعد از یک ماه یا بیشتر دو دندان میانی فک بالا و سپس دندان‌های کناری و پشتی را درآورده و آخرین دندان‌هایی که کودک درمی‌آورد و در حدود 3 سالگی دندان‌های آسیاب دوم که در انتهای دهان و در بالا و پایین فک رویش می کند .

دیر یا زود دندان درآوردن در جنس دندان‌های آینده نوزاد تأثیری ندارد .

دلایل دیر دندان درآوردن نوزاد چیست ؟

  ژنتیک : یعنی شما یا همسرتان دیر دندان آورده باشید این ممکن است به نوزاد هم رسیده باشد .

  کم کاری تیروئید : کم کاری تیروئید باعث خستگی و سردرد و سفتی مفاصل و در کودکان باعث دیر دندان درآوردن و اضافه وزن و دیر صحبت کردن میشود .

✅  تغذیه : اگر میزان کلیسیم و ویتامین دی در تغذیه نامناسب باشد همین دلیل باعث دیر دندان درآوردن و کم وزنی کودک میشود . ویتامین دی با جذب کلسیم به رشد استخوانها و دندانها کمک کرده و این مسئله ممکن است درصورت عدم مصرف شیر مادر و یا مکمل غذایی باشد.

علائم رویش دندان های نوزاد

گاز گرفتن و جویدن : کودکان مدتی از قبل از رویش دندانها شروع به گاز گرفتن و جویدن اسباب بازی ، قاشق پلاستیکی یا حتی انگشتان خود برای کاهش احساس درد لثه میکنند .

امتناع از خوردن و آشامیدن : به علت احساس درد ناشی از رویش دندان ، کودک میلی به خوردن غذا ندارد ولی شما سعی کنید تا بر خلاف میل کودک به او غذا دهید .

  خارج شدن آب از دهان نوزاد : خارج شدن آب از دهان نوزاد که ممکنه دو ماه قبل از رویش اولین دندان شروع شود که باید حتما بزاق بیرون ریخته از دهان نوزاد را تمیز کنین زیرا باعث خارش و حساسیت اطراف دهان کودک میگردد .

قرمز شدن ، تورم و درد لثه‌ها : قرمز شدن ، ورم و درد لثه‌ها در اثر شکافته شدن لثه برای خارج شدن دندان بوجود می‌آیند .التهاب ناشی از دندان درآوردن می تواند اعصابی را که موجب درد می شود تحریک کند،دراین صورت کاهش التهاب یکی از راه های کاهش درد و رنج کودک است .

جراحات لثه که در اثر بیرون آمدن دندان ایجاد می‌شود ، احساس بی قراری و بد خلقی را در نوزاد به همراه دارد . سعی کنید با مشغول کردن کودک حواس او را پرت کنید یا او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید تا باعث آرامش او گردید .

احتمال افزایش درجه حرارت بدن نوزاد در زمان رویش دندانها وجود داره ولی حتما با یک تب سنج درجه حرارت بدن نوزاد را کنترل کنید و اگر این دما بیشتر از 38 درجه بود حتما به پزشک مراجعه کنین شاید نوزاد دچار بیماری یا عفونتی شده باشد .

برای کاهش درد ناشی از دندان در آوردن نوزاد چه کارهایی میتوانید انجام دهید  ؟

به کودک چیزی بدهید که آن را بجود : نوزادی که در حال دندان در آوردن است ، دوست دارد مدام چیزی را جویده و یا به لثه خود دندانگیر

بکشد اما قبل از آن باید مطمئن شوین وسیله ای که بچه وارد دهانش می‌کند تمیز و بی‌خطر باشه . مثلا یک دندان گیر پلاستیکی تمیز

به او بدهید تا به لثه هایش بکشد که الان در فروشگاه های لوازم سیسمونی در انواع طرح های متفاوت این دندانگیرها موجودن .

به کودک غذاهای سرد یا دندانگیر خنک بدهید : دادن چیزهای سرد برای کم کردن درد می‌تواند کمک کننده باشد .

مانند : ماست ، پوره سیب زمینی خنک ، پستانک سرد ، حلقه‌ها و دندانگیرهایی که میتوانید درون یخچال قرار داده و پس از خنک شدن به کودک دهید .

ماساژ لثه

لثه‌های کودک خود را ماساژ دهید : اگر هنوز دندانهای نوزاد از لثه بیرون نیامده ، لثه‌های کودک خود را با انگشت تمیز

خود یا پارچه ای تمیز و مرطوب آرام و محکم ماساژ دهید. سعی کنین انگشت خود را در آب سرد فرو برده و لثه‌های کودک را قبل از هر بارغذا خوردن ماساژ بدین .

درمان دارویی : داروهایی که برای کاهش درد بر روی لثه کودک هنگام دندان درآوردن می‌مالید ممکن است کمک کننده نباشد زیرا به سرعت از دهان کودک پاک می‌شود. دوزهای کمی از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایپوبروفن می‌تواند برای کودک شما کمک کننده باشد . اما قبل از استفاده هر گونه دارو بهتراست با دکتر کودکان مشورت داشته باشین و به همان شیوه‌ای که پزشک توصیه می‌کند دارو را به کودک خود دهید.

پرت کردن حواس کودک : برای اینکه نوزاد بی قرار شما در مدت زمان دندان درآوردن به آرامش برسد بهتره چند تکه اسباب بازی جذاب آورده و با او بازی کنید تا حواس کودک پرت شده و دیگر درد را حس نکند .

برای کاهش آزار ناشی از دندان درآوردن نوزاد انجام چه کارهایی برای کودک خطرناکه ؟

غذاهای سفت و محکم مثل نان تست ، بیسکوییت سفت ، هویج و موز منجمد را نباید به کودک بدهید . اینگونه غذاها با فشاری که بر روی لثه کودک وارد میکند برای او خوشایند است ولی استفاده طولانی مدت از این غذاها احتمال آسیب زدن به فک و دهان را دارد .

موقع خارش جای دندانبرای آرامش پیدا کردن ، احتمال داره بچه های شیر خوار حتی سینه مادر خود را گاز بگیرند . در این مواقع از دادن اجسام و مواد کوچک مانند یک تکه گوشت یا خیار که برخی خانواده ها به کودک میدهند تا گاز بگیرد ، به طور جدی باید پرهیز کنید ، زیرا ممکن است تکه های این خوراکیها به داخل حلق کودک رفته و باعث خفگی او شود.

نحوه مراقبت ازدندانهای تازه و شیری کودک

قبل از رویش دندانها هر روز با دستمال تمیز و مرطوب لثه ی کودک را تمیز کنید ، تا از رشد باکتری ها در دهان کودک پیشگیری شود .

به محض درآمدن دندان‌های کودکان شیرخوار از زیر لثه‌ به علت مواد قندی موجود در شیر مادر یا شیر خشک که به احتمال زیاد روی سطح دندانها باقی میماند و باعث پوسیدگی دندان میگردد ، شما باید آن‌ها را حده اقل روزی یک بار با استفاده از یک مسواک نرم تمیز کرده تا سالم باقی بمانند .

خوبه که برای مسواک زدن دندان نوزاد از یک مسواک انگشتی که غالبا موهای نرمی داره استفاده کنید و حتما دست‌های خود را قبل از استفاده از مسواک انگشتی با آب و صابون خوب بشویید.

مسواک زدن کودکان زیر سه سال باید توسط شما والدین عزیز انجام شود و مسواک زدن دندان‌های کودک را تا زمانی شما برایش انجام دهید که بتواند بند کفش‌های خود را مستقل از شما ببندد یا بتواند خوراکی‌ها را خودش با چاقو ببرد .

درسن 3 یا 4 سالگی که کودک قادر شده آب دهان خود را به بیرون بریزد ، به او یاد دهید که دندان‌ها را حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه با مقدار کمی از خمیردندان مخصوص کودک مسواک بزند .

مسواک انگشتی

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واحد فروش

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم