آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

راهنمای خرید و انتخاب پستانک نوزاد

نوشته شده در تاریخ6 ماه پیش

اگر به تازگی صاحب فرزند شده‌اید و به دنبال راهی برای آرام کردن نوزاد دلبند خود هستید، یکی از بهترین گزینه ها برای شما پستانک میباشد. پستانک از تحریک‌پذیری کودک می‌کاهد و گریه‌های گاه و بی‌گاه او را به حداقل می‌رساند.

اگر به تازگی صاحب فرزند شده‌اید و به دنبال راهی برای آرام کردن نوزاد دلبند خود هستید، یکی از بهترین گزینه ها برای شما پستانک میباشد. پستانک از تحریک‌پذیری کودک می‌کاهد و گریه‌های گاه و بی‌گاه او را به حداقل می‌رساند. تحقیقات علمی نیز نشان داده‌اند که استفاده از پستانک، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در خواب را کاهش می‌دهد. امروزه پستانک‌ها در انواع و اقسام طرح‌ها، رنگ‌ها، جنس‌ها و … در بازار موجود هستند. این موضوع والدین تازه وارد را دچار سردرگمی می‌کند. از آنجایی که هر کودک با ویژگی‌های فیزیکی و رفتاری منحصر به فرد متولد می‌شود، پستانک نیز باید منحصر به هر نوزاد انتخاب شود.اما معیارهای انتخاب بهترین پستانک چیست ؟ با نی نی لند همراه باشید تا هر چیزی که برای انتخاب پستانک نیاز دارید را به طور کامل به شما آموزش دهیم . در این مقاله شما را با انواع پستانک‌ها و مزایا و معایب هر یک آشنا میکنیم.

  • پستانک
  • سایز پستانک
  • انواع سری پستانک
  • جنس سری پستانک

پستانک

پستانک ، سرپستانِ سیلیکونی ، پلاستیکی یا لاتکس است که برای مکیدن به نوزاد یا کودک خردسال داده می‌شود. در حالت استاندارد دارای یک سرپستان، سپر دهان، و دسته است .

هر پستانک از 3 قسمت تشکیل شده است؛ سری، صفحه محافظ و دستگیره. سری در دهان کودک قرار می‌گیرد و حالتی شبیه به نوک پستان مادر دارد. صفحه محافظ نیز با جلوگیری از فرو رفتن پستانک به دهان از خفگی کودک پیشگیری می‌کند. پستانک‌ها انواع مختلفی دارند

انواع پستانک

پستانک چند تکه

در این نوع پستانک، سری و صفحه محافظ و دستگیره به طور جداگانه تولید و روی هم سوار شده‌اند. اغلب پستانک‌های موجود در این دسته قرار می‌گیرند. قبل از استفاده از پستانک چند تکه توصیه می‌شود سری آن را با فشار دست بکشید تا از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

پستانک

پستانک یک‌تکه

در این نوع پستانک تمام قسمت‌ها به صورت یکپارچه در یک قالب تولید شده‌اند. بنابراین بخش‌های مختلف آن را نمی‌توان از هم جدا کرد. این نوع پستانک از لحاظ خطر خفگی، انتخاب مطمئن‌تری است. علاوه براین به دلیل سطح یکپارچه‌ای که دارد جرم و آلودگی کمتری به خود جذب می‌کند.

پستانک

پستانک شب‌نما

پستانک

پستانک فانتزی

پستانک

پستانک آویزدار

پستانک

پستانک عصاره خوری

پستانک
بهترین سن برای استفاده از پستانک از بدو تولد تا 2 سالگی میباشد

چطور بفهمیم کودک به پستانک احتیاج دارد؟

برای تصمیم‌گیری راجع به این موضوع باید به رفتارهای نوزاد توجه کنید :

  • زمانی که بطری خالی شیشه شیر را مک میزند
  • زمانی که سینه شما را مک میزند بدون اینکه شیری بخورد
  • زمانی که انگشت خود  را مک میزند
  • زمانی که گوشه ای از اسباب بازی یا پتو خود را مک میزند

البته باید توجه داشت که بعضی نوزادان این علامت‌ها را از خود بروز نمی‌دهند. در این موارد فقط با آزمون و خطا می‌توانید به علاقه او نسبت به پستانک مطلع شوید.

زمانی که احساس کرید که وقت دادن پستانک به کودک رسیده پستانک را نزدیک دهان فرزندتان ببرید او به طور غریزی پستانک را میگیرد و شروع به مکیدن پستانک میکند . بعضی از کودکان به راحتی پستانک را نمیگیرد دلیل آن میتواند این باشد که پستانک طعمی جدید دارد و کودک گیج میشود برای حل این مسئله میتوانید سری پستانک را به شیر مادر یا شیرخشک آغشته کرده تا طعم و بو آشنایی بگیرد و در دهان نوزاد بگذارید.

در نهایت اگر کودک باز هم پستانک را پس بزند باید به انتخاب او احترام گذاشته و از راه دیگری برای آرام کردن استفاده کنید. من مطئنم که شما میدانید که فرزند شما منحصر بفرد است و فقط به همین دلیل امکان دارد فرزند شما پستانکی که توسط نوزادی دیگر مورد استقبال قرار گرفته شده را اصلا نپذیرد .

پستانک هر چند وقت یک بار باید تعویض شود؟

سری پستانک بعد از مدتی کهنه خواهند شد. زمان تعویض پستانک به میزان استفاده و شدت مکیدن نوزاد بستگی دارد. در صورت بروز هرگونه پارگی، سوراخ‌، تغییر رنگ، کش‌آمدگی، شل‌شدگی، چسبناک شدن (حتی بعد از شستشو) و جدا شدن بخش‌های مختلف باید پستانک را تعویض کرد. بی‌اهمیتی نسبت به این موارد، سلامت کودک را به خطر می‌اندازد.

سایز پستانک

پستانک‌ها براساس سنین مختلف دارای سایزهای متفاوتی هستند. این سایز‌ها معمولا در 3 گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. پستانک حتما باید متناسب با سن کودک خریداری شود. در غیر این صورت به آرام شدن کودک کمک نمی‌کند و ممکن است سلامتی او را به خطر بیندازد. صفحه محافظ پستانک نیز باید حداقل 4 سانتی‌متر بزرگ‌تر از عرض دهان او باشد. همچنین باید سوراخ‌هایی برای عبور هوا بر روی آن تعبیه شده باشد تا از حساسیت رطوبتی پوست کودک جلوگیری شود.

شش ماه یا کمتر

(کوچک)

شش تا 18 ماه

(متوسط)

18 ماه و بزرگتر

(بزرگ)

انواع سری پستانک

سری معمولی (بادامی)

نوک کروی برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، مناسب تر هستند، زیرا زبان به طور طبیعی زیر قسمت شبیه ساز نوک پستان قرار می گیرد (درست همانند زمانیکه کودک شیر می خورد) و احتمال گیج شدن نوزاد از این که چه چیزی در دهانش است، کمتر است.

سری ارتودنسی 

شکل ارتودنیک شیب بیشتری در دو ناحیه نوک دارد و اجازه تحرک بیشتری را به زبان می دهد. ستانک اورتودنسی به گونه ای طراحی شده که از ناهمترازی دندان ها و مشکلات اورتودنسی در او،زمانی که دندان های شیری و بعد ها دندان های دائمی اش در بیایند ،جلوگیری کند.

نوک پستانک اورتودنسی در انتها صاف و در قسمت بالایی انحنا دار است و به گونه ای خاص طراحی شده است که کام و فک در حال رشد نوزاد را پشتیبانی کند. در حین مکیدن در دهان نوزاد پهن می شود درست مثل نوک پستان مادر، تا عمل مکیدن را به طبیعی ترین شکل ممکن برای او شبیه سازی کند و فشار وارده بر روی لثه ها و دندان های در حال رشد نوزاد را کاهش دهد.

جنس سری پستانک

سری پستانک می‌تواند از مواد مختلفی تولید شده باشد؛ از جمله:

سیلیکون

رایج‌ترین ماده برای تولید پستانک سیلیکون است. شستشوی سیلیکون آسان است و کمتر به خود بو می‌گیرد. این نوع سری را می‌توان در ماشین ظرفشویی شستشو داد، مگر اینکه خلاف آن روی بسته‌بندی محصول ذکر شده باشد.

لاتکس

این ماده نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سیلیکون دارد. به همین دلیل خیلی از کودکان آن را ترجیح می‌دهند. اما سری لاتکس به دلیل نرم بودن، زودتر کهنه و خراب می‌شود. همچنین بعضی از کودکان نسبت به آن آلرژی نشان می‌دهند. این نوع سری را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شستشو داد، مگر اینکه خلاف آن روی بسته‌بندی محصول ذکر شده باشد.

پلاستیک

از این ماده کمتر در تولید سری پستانک استفاده می‌شود. با این حال دوامش زیاد و شستشوی آن آسان است. خیلی از کودکان سری پلاستیکی را پس می‌زنند زیرا حس خوشایندی از آن دریافت نمی‌کنند. علاوه براین ممکن است بعد از مدتی روی سری آن خراش‌ها و ناهمواری‌هایی ایجاد شود و به بافت لطیف دهان کودک آسیب برساند.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واحد فروش

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم