آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

هر آنچه باید در مورد شیشه شیر بدانید؟

نوشته شده در تاریخ5 ماه پیش

شاید تا به حال به این نکته اصلا توجه نکرده باشیم که اکثر ما برای حتی نیازهای  کوچکمان ساعت ها پرس و جو کرده و برای خرید کوچکترین مایحتاج هایمان از افراد بسیاری در مورد آن محصول کسب اطلاع کرده و بعد برای خرید آن محصول اقدام میکنیم

شاید تا به حال به این نکته اصلا توجه نکرده باشیم که اکثر ما برای حتی نیازهای  کوچکمان ساعت ها پرس و جو کرده و برای خرید کوچکترین مایحتاج هایمان از افراد بسیاری در مورد آن محصول کسب اطلاع کرده و بعد برای خرید آن محصول اقدام میکنیم حال چگونه است که برای یکی از ضروری ترین نیازهای فرزند دلبندمان بدون اطلاع کافی و در برخی موارد تنها برحسب سلیقه ی شخصی خودمان بی آنکه مطمئن شویم آیا آن محصول برای فرزندمان کارایی دارد یا خیر به خرید آن اقدام میکنیم. یکی از این ضروری ترین وسایل مورد نیاز برای فرزندانمان شیشه شیر می باشد.

آنچه که در مورد تاریخ استفاده از شیشه شیر برهمگان روشن است این است که در ابتدا این وسیله تنها در بین خانواده های متمول مورد استفاده قرار میگرفت اما با گذشت زمان با توجه به کارایی این محصول استفاده از شیشه شیر در بین همه ی اقشار جامعه بویژه مادران شاغل و مادرانی که قدرت شیردهی کمی داشته اند رونق گرفت.

اما آنچه در مورد این محصول حائز اهمیت بوده و کمتر توسط  مصرف کنندگان مورد توجه قرار گرفته است این است که برای کودکان متفاوت باید ازشیشه های متفاوت و برحسب نیاز آنها استفاده نمود، حال این سوال مطرح  می شود که چگونه پی به این نیاز ببریم؟!

ما در اینجا سعی می کنیم شما را به برخی از بایدها و نباید ها در خرید شیشه ی مناسب برای کودکان آشنا نماییم.

لازم به ذکر است که برخلاف گذشته که تولید شیشه شیر به دو نوع طلقی و پیرکس باتنها یک کارایی یکسان محدود می شد ،امروزه اگرچه باز همان دو نوع شیشه شیر تولید می شوند اما کارایی متفاوتی به هریک اضافه گردیده که سبب شده مصرف کنندگان با تنوع فراوانی از این محصول مواجه بشوند.

یکی از سوالات رایجی که برای اکثر خریداران این محصول پیش می آید این است که ،چه تفاوتی بین شیشه شیر پیرکس و طلقی وجود دارد و کدام یک بهتر است؟

قبل از پاسخ به این سوال باید شما را با اصطلاحی که این روزها کم و بیش شنیده می شود آشنا نماییم.

BPA  چیست ؟ ممکن است بارها این واژه را بر روی اقلام طلقی و پلاستیکی مشاهده کرده باشید بدون آنکه بدانید این واژه چیست!!

بیس فنول A (Bisphenol A یا به اختصار BPA  ) یک ماده ی شیمیایی صنعتی است که از سال 1960 برای تولید انواع پلاستیک ها و رزین ها مورد استفاده قرار می گیرد . BPA در پلاستیک های پلی کربناتی و رزین های اپوکسی یافت می شود. پلاستیک های پلی کربناتی برای تولید ظروف و محفظه ای پلاستیکی نگهداری مایعات(مانند بطری آب معدنی و...) مواد غذایی و محصولات دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. مطالعات نشان داده اند که BPA اثرات مخربی بر سلامت افراد بویژه نوزادان و کودکان دارد. لذا اگر نگران در معرض قرار گرفتن BPA هستید حتما به این نکته توجه کنید که بر روی محصولات طلقی و پلاستیکی که خرید می کنید ذکر شده باشد  BPA - Free. لازم به ذکر است که حرارت دادن ظروفی که دارای  BPA هستند سبب ورود این ماده خطرناک به درون مواد غذایی آن ظروف می گردد.

حال که با BPA  و مضرات آن برای سلامتی نوزادان و کودکان آشنا شدید به سوال اصلی برمی گردیم و آن را پاسخ می دهیم.

در گذشته همه ی شیشه های طلقی و پلاستیکی دارای BPA بوده اند اما امروزه اکثر تولیدکنندگان علی الخصوص برندهای مطرح در تولید محصولات خود تغییرات عمده ای را لحاظ نموده اند که یکی از مهمترین این تغییرات حذف  BPA در تولیدات خود بوده است.

پس با آنچه گفته شد مشکل اصلی عدم استفاده از شیشه های طلقی به جای پیرکس تنها با توجه به

   BPA - Freeقابل حل می باشد. اما آنچه که تمایز دیگری بین شیشه های طلقی و پیرکس ایجاد نموده است وزن این محصولات می باشد .همانطور که ازجنس این محصولات مشخص است شیشه در مقایسه با طلق وزن  سنگین تری دارد ، اما این ویژگی نباید در انتخاب شما به هنگام خرید تاثیر بگذارد زیرا برای نوزادان کمتر از 6 ماه که نوزاد قدرت و توان فیزیکی کمی برای در دست  گرفتن شیشه شیر خود دارد این کار توسط والدین انجام می گردد. برای نوزادان بالای 6 ماه هم خود شرکت سازنده با توجه به اطلاعاتی که در مورد رشد نوزاد دارند این محصولات را بگونه ای طراحی می کنند که نوزاد هیچ گونه مشکلی برای در دست گرفتن آن نداشته باشد.

مشکل دیگری که برخی از والدین با شیشه های پیرکس دارند شکنندگی این محصول و احتمال آسیب رسیدن به نوزاد می باشد که برای این دست والدین نیز باید این نکته را مطرح کنیم که اکثر سازندگان شیشه های پیرکس در کنار طراحی این محصول ،محصولات دیگری با عنوان محافظ شیشه در جنس ها و رنگ های متفاوتی طراحی نموده اند که مانع از ضربه دیدن شیشه پیرکس گردید و در صورت شکستن احتمالی آن مانع از پخش شدن تکه های شکسته شده به بیرون و آسیب دیدگی نوزاد می گردد و البته لازم به ذکر است برخی کمپانی های سازنده این محصول را به همراه شیشه پیرکس و به رایگان در اختیار خریداران خود قرار داده اند و برخی دیگر این محصول را به عنوان یک محصول جانبی و به صورت تکی میفروشند.

با توضیحاتی که در فوق در مورد شیشه های طلقی و پیرکس ذکر گردید می توان اینگونه نتیجه گرفت که پیرکس یا طلقی بودن نباید تاثیر بسزایی در انتخاب شما ایجاد نماید بلکه مهم کارایی های دیگری است که هریک از این شیشه ها دارند که باید بر حسب نیازتان به آنها توجه نمایید.

در زیربه برخی از این دسته بندی ها اشاره می کنیم، لازم به ذکر است که برخی از شیشه ها این قابلیت را دارند که می توانند در دو یا چند دسته بندی زیر قرار بگیرند.

1 - شیشه های ضدنفخ    2 - شیشه های کاهنده نفخ   3 - شیشه های ارتودنسی 4- شیشه های مشابه سینه مادر  5 - شیشه های 360 درجه    6 - شیشه های تمام سیلیکون 7- شیشه های طرحدار و رنگی یا ساده  8 - شیشه های آموزشی 9- شیشه های شکاف کامی

1 - شیشه های ضدنفخ :

 قبل از توضیح در مورد شیشه های ضدنفخ شاید بهتر باشد کمی در مورد نفخ در نوزادان صحبت نماییم.  یکی از دلایل گاز معده این است که هنگام شیر خوردن هوا هم وارد معده نوزاد می شود، شاید هم شما غذایی خورده باشید که شیرتان را نفخ آور کرده است. برخی از نوزادان در طول روز به طور مرتب گاز معده تولید می کنند، اما گاهی اوقات این گاز در روده کوچک گیر کرده و تولید حباب می کند که آنان را ناراحت خواهد کرد.
نوزادتان از درد جیغ می کشد و پاهایش را به سمت شکمش جمع می کند. در این موارد باید او را آرام کرده و کاری کنید که این گاز از معده اش خارج شود و تدبیری بیندیشید تا چنین چیزی دیگر تکرار نشود. اگر فرزندتان از بطری شیر می خورد و به طور متناوب دچار این مشکل می شود می توانید از شیشه شیرهای ضد نفخ استفاده کنید.یا اینکه پیش از شیردهی با این شیشه ها هوا را از درون آن خارج کنید که این کار احتمال ایجاد گاز در معده نوزاد را کاهش می دهد. همچنین سر بطری را تعویض کنید، شاید سر شیشه زیادی کوچک باشد و وقتی نوزاد آن را در دهانش می گذارد و می مکد هوا هم وارد معده اش می شود. در وسط فرآیند شیردهی نوزاد را وادار کنید آروغ بزند. اگر نوزادتان گاز زیادی از معده اش خارج می کند، این کار را دو تا سه بار هم می توانید انجام دهید. پس از اتمام شیردهی نیز باز او را بغل کرده تا آروغ بزند. اگر بعد از یکی دو دقیقه خبری از آروغ نشد به تلاش خود ادامه دهید.

همانطور که در فوق توضیح داده شد یکی از روش های رفع نفخ در نوزادان استفاده از شیشه های ضدنفخ می باشد .این شیشه هاظاهری تقریبا متفاوت با سایر شیشه ها دارند، در طراحی برخی از این شیشه ها جداره ای داخلی تعبیه شده که اکثرا از جنس سیلیکون و یا مشمایی بوده  ودر برخی دیگر شما رابطی نی مانند درون شیشه ها مشاهده می کنید، برخی دیگر نیز دارای سری متحرک میباشند. آنچه این شیشه ها را از سایر شیشه ها متمایز نموده است این مورد است که طراحی این شیشه ها بگونه ای صورت گرفته که مانع از ورود هوای اضافه به شکم نوزاد می گردد. تفاوت دیگری که شاید این شیشه ها را از شیشه های دیگر متمایز نموده است بالا بودن قیمت این محصولات می باشد که این تفاوت هم به دلیل ویژگی منحصر به فرد و طراحی خاص این محصولات می باشد پس جای هیچ گونه تعجبی نیست!!!!

پیشنهاد ما به شما : اگر نوزادتان با مصرف شیشه های معمولی تا به حال دچارمشکل نشده است هیچ لزومی ندارد که هزینه ی بالایی برای خرید این محصول بپردازید و ازهمان شیشه ای استفاده نمایید که تا به حال استفاده نموده اید. زیرا این شیشه ها را پزشکان برای نوزادانی که واقعا مشکل نفخ و کولیک دارند توصیه می کنند. نه برای همه ی نوزادان!!!

شیشه  ضدنفخ نوزاد

نمونه هایی از شیشه های ضد نفخ موجود در بازار:

 شیشه های طلقی سیل باتل بی بی سیل Babisil(برندانگلستان)

 طلق های گرد ضدنفخ نابی NUBY(برند آمریکا)

  شیشه های طلقی و پیرکس دکتر بروان Dr Brown(برند آمریکا)

 شیشه های طلقی و پیرکس مانچکین Munchkin(برند آمریکا)

  شیشه های طلقی و پیرکس تامی تیپ Tommee Tippee(برند انگلستان)

2 - شیشه های کاهنده نفخ :

در کنار شیشه های ضدنفخ ، دسته ی دیگری از شیشه ها وجود دارند که  شیشه های کاهنده نفخ می باشند. این شیشه ها برخلاف شیشه های  ضدنفخ ظاهری مشابه با سایر شیشه ها دارند و تنها تفاوتی که در طراحی این شیشه ها به چشم می آید وجود فرورفتگی و یا برآمدگی در سرشیشه های این شیشه ها می باشد که به دلیل این نوع طراحی و مکانیسمی که دارند سبب کاهش نفخ در نوزادان می شوند و نباید از آنها انتظار داشت که مشکل نفخ را در نوزادان به طور کامل حل کنند بلکه این شیشه را جهت پیشگیری احتمالی برای اکثر نوزادان پیشنهاد می شود.

نمونه هایی از شیشه های کاهنده نفخ موجود در بازار:

 اکثر شیشه های برند های تولید شده توسط برندهای مطرح دارای این ویژگی می باشند.

Philips   Avent،   NUK، NUBY،Tommee Tipee ،Dr Brown،Yoomi، Umee،حدود قیمت این دسته از شیشه ها بسته به برند آن متفاوت می باشد.

محصولات مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

واحد فروش

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم